Brief

Je hebt een date met KPN!

 

Heb jij dat ook wel eens? Dat je een brief krijgt – bijvoorbeeld van je sportclub of de KPN - en al lezende denk je: waar gaat dit over? Een date? Je staat op het punt om de brief weg te gooien en dan valt je oog nog nét op de laatste alinea: hé, het is een uitnodiging, nou, straks maar eens kijken of ik kan…

 

In dit geval ging het nog net goed. Toch kom ik dit soort ‘missers’ regelmatig tegen in zakelijke correspondentie. Het lijkt wel of de schrijver - onbewust - van alles en nog wat kwijt móet, en niet tot de kern van de boodschap kán komen. En dan staat het allerbelangrijkste zomaar in de laatste alinea? Niet zo handig. Want zeker 80% van de mensen leest een brief niet uit. Een gemiste kans!

 

Mijn advies is, zet je belangrijke boodschap gelijk in de eerste zin, bijvoorbeeld: Ik nodig je van harte uit om op donderdag 25 september mee te doen met… Grote kans, dat je lezer onbewust al denkt: mmm… donderdag, dan kan ik wel! En ...volgende week donderdag, oh, dan ben ik net vrij… Zo houd je dan de aandacht van je lezer vast en is de kans toch groter, dat jouw brief uitgelezen wordt! En dat is je bedoeling, toch?

 

Veel zakelijke correspondentie schiet op deze manier zijn doel voorbij. Jammer. En niet nodig. Twijfel je ook wel eens of je correspondentie in orde is? Laat er even naar kijken door een professional. De issue is immers: komt jouw boodschap wel aan bij jouw lezers?

 

P.s. de titel ‘Je hebt een date met KPN’ is een tekstueel grapje om je aandacht te trekken…